Vardagsglimtar från Skavsta: Lansen ”Kalle 10″ taxar ut till start

72-549 K10 740730 a Peter Liander

Här ses Spanings-Lansen ”Kalle 10″, fotograferad den 30 juli 1974. Det var en alldeles vanlig vardag på F 11 i Nyköping och flygplanet har just lämnat plattan i bakgrunden och svängt ut till höger på taxibanan som leder fram till bana 27. ”Kalle 10″ och dess besättning tillhör flottiljens första division, ofta benämnd som ”Kalle Röd”. Jag känner inte till vilken uppgift besättningen hade just detta flygpass. Det kan ha varit ett rutinmässigt övningsuppdrag mot utvalda fotospaningsmål, ett pass i avancerad flygning eller kanske rent av ett havsövervakningsuppdrag över Östersjön.

72-549 K10 740730 b Peter Liander

Denna bild är tagen några sekunder senare och flygplanet passerar just framför andra divisionens platta, i bakgrunden ses första divisionens hangar. Tyvärr vet jag inte vilka de två i besättningen är. Det hade varit lite kul att veta eftersom båda tittar mot kameran och för att ge ytterligare värde till bilden.

I nosen på S 32C rymdes radar och flygspaningskameror.  Störst var två lodkameror av typ Ska 23, som var så stora att det krävdes en speciell design av flygplanets nosparti för att de skulle rymmas. Det är därför som den strömlinjeformade utbuktningen finns snett nedanför kabinhuven. Den svarta pricken ovanför nosställsluckan är en av tre kameror av typen  Ska 16.  De var placerade på vardera sida om nosen samt en framåtriktad som var monterad framför extratanken under kroppen, vilket också kan ses på bilden. Det fanns dessutom ytterligare en kamera på undersidan, som var riktad neråt och användes för att ta översiktsbilder med vid vinkel.

Även de smala avlånga luckorna som skyddade automatkanonerna i nosen på attackversionen A 32A förekom på S 32C, vilket kan ses bakom radomen, men det fanns aldrig några kanoner i spaningsversionen. F 11-flygarna hävdade dock att de alltid sköt skarpt ändå – syftande på kvaliteten på bilderna.

72-549K10 780921 Peter Liander

Flygplanet ”Kalle 10″ hade registreringsnummer 32910 och levererades från Saab den 8 oktober 1958. Det hamnade redan då hos första divisionen och märktes först som röd E, ändrat till 10 i början av 1960-talet. Som så många gånger tidigare har jag hämtat fakta ur Sven Stridsbergs bok Lansen. Där finns även angivet att flygplanet råkade ut för en fågelkollison den 9 februari 1978 och efter det var det slutfluget. S 32C hade börjat fasas ut två år tidigare och det återstod då mindre än ett år innan flygplanstypen skulle tas ur tjänst för gott. Den avslutande bilden av ”Kalle 10″ är tagen i september 1978 och demonteringen inför den kommande lastbilstransporten till en skrotfirma i Kolbäck har så smått påbörjats. ”Kalle 10″ var en av 44 spanings-Lansen som var en viktig resurs för att skydda Sverige under det Kalla Kriget.

About these ads

Ett svar till “Vardagsglimtar från Skavsta: Lansen ”Kalle 10″ taxar ut till start

  1. Vardagsbilder med historia, samt lite fakta om individen. Kul minidokument från spännande tider. Sånt är alltid välkommet.Tack för den!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s