Beredskapen slut – skroten nästa för Tullinge-Drakar

F 18 i Tullinge slutade flyga Draken på sommaren 1973, då flottiljens första division blev sist av tre att bedriva flygverksamhet med J 35B. Den allra sista planerade flygningen blev dock inställd på grund av alltför dåligt väder. Cirka tjugo flygplan ställdes därefter undan i berghangaren och det sades att de sparades av beredskapsskäl.

Hade möjlighet att göra studiebesök i berget vid ett flertal tillfällen. I flera av tunnelgångarna stod de förrådsställda flygplanen tätt uppställda, nästan alla med yttervingarna avmonterade. Strikt fotoförbud gällde, så tyvärr blev det aldrig några bilder tagna vid dessa besök. Synd, några bilder därifrån hade haft ett dokumentärt värde idag och kunnat visa en liten pusselbit av det svenska försvaret under det Kalla kriget. Fotoförbudet bottnade säkert i att det var förbjudet att ta bilder i berganläggningen, det handlade knappast om flygplanen. Hade förrådsställningen av dem varit en hemlighet, så hade jag rimligen inte fått besöka berget alls.

Det var betydligt lättare att få tillåtelse att fotografera dessa J 35B när beredskapsperioden var över. Bilderna som publiceras här är tagna på senvintern 1978. Flygplanen hade då bogserats upp till den stora plattan utanför berghangaren och stod nu uppställda i avvaktan på den kommande skrotningen.

Denna J 35B, med anropsnummer ”Rudolf 22”, är den näst sist tillverkade av 72 exemplar av Drakens B-version. Blev lite nyfiken på hur mycket dessa flygplan egentligen hade flugits under de cirka tio år de varit i tjänst. Mailade en fråga om detta till ”Otto” i Strängnas, vars hobby är att hålla koll på alla Flygvapnets flygplan. Det visade sig att den totala flygtiden för ”Rudolf 22” blev 785 timmar, den sista flygningen gjordes den 3 oktober 1972. Flygplantabellen i Bo Widfeldts bok om Draken, visar att flygplanet 35272 leveransgodkändes i mars1963 och att det formellt kasserades i november 1977. Beredskapsförvaringen varade således under cirka fem år.

Rundar av detta inlägg med en bild av ”Rudolf 07”, som var bland de äldsta J 35B som stod uppställda vid fototillfället. Flygplanet (nummer 35207) togs i bruk ett år före ”Rudolf 22”  och kom att flygas i totalt 1074 timmar. Det sista flygpasset gjordes den 12 juni 1972.

Vet inte när och var dessa flygplan till sist skrotades, men sannolikt blev det lastbilstransport till ett skrotföretag i Kolbäck.

Annonser

4 svar till “Beredskapen slut – skroten nästa för Tullinge-Drakar

    • Tack för de uppmuntrande kommentarerna!
      Aeronavium, antar att du menar flygplanet längst till vänster på den nedersta bilden. Flygplanet är den enda Draken som flögs med fyrfärgskamouflage á la Viggen, nummer 20 på fenan. Kanske gör ett inlägg om den också vid tillfälle.
      /Peter

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s