”Wilhelm 61” – en armé-Bulldog på F11 museum

Denna fpl 61C Bulldog från det tidigare svenska Arméflyget hänger i taket på F11 Museum, som är beläget på Stockholm-Skavsta flygplats utanför Nyköping. Ett fint litet museum som är väl värt ett besök. Museet har en stark lokal prägel och även om fokus ligger på den tidigare flygflottiljen F 11, så har Bulldog en självklar plats i museet. Arméflyget var under många år baserat på Brandholmen i den södra delen av Nyköping, därefter också på Skavsta under kort period innan det i mitten av 1980-talet var dags att flytta till Malmen utanför Linköping.

Har letat fram två svartvita bilder från tiden då denna Bulldag var operativ, de är tagna under ett besök hos dåvarande Artilleriflygskolan på Brandholmens flygfält den 16 november 1978. Om man noga studerar detaljerna på bilden ovan, syns det att piloten i högersits bär syrgasmask. Detta var inte standard, men just denna pilot flög i vanliga fall Lansen på i F 11 i Nyköping. Denna eftermiddag var nämligen en grupp piloter från spaningsdivisionen Kalle Röd på studiebesök hos arméflygarna på Brandholmen. Bulldog-flygning stod på programmet och det innebar flygning på extremt låg höjd och demonstration av flygmanövrer som användes vid artillerieldledning.

Minns denna eftermiddag väl eftersom jag, den medföljande värnpliktige fotografen, också erbjöds att flyga med i en Bulldog under ett kort flygpass. Det var en fin gest från Artilleriflygskolans flygchef, som satte upp en extra flygning på programmet när han upptäckte att F 11-besökarna var en person mer än han hade planerat för. Flygningen i ”Wilhelm 61” med Göran Carlsson som pilot, blev för mig en spännande upplevelse och ett oförglömligt minne. Lågflygning på cirka 10-20 meters höjd i regn och nedsatt sikt, landning på grusväg i en skog samt branta upptagningar, var moment som imponerade stort.

Någon kanske undrar varför anropsnamnet var ”Wilhelm 61”? Det kommer sig av att flygplan som tillhörde Arméflyget hade radioanropet ”Wilhelm” följt av ett nummer. För att särskilja arméflygplanen från Arméns helikoptrar, användes ”Zäta” för de sistnämnda.

Flygplanet ”Wilhelm 61”, med registreringsnummer 61061, var den första av totalt 20 fpl 61C som levererades till Arméflyget mellan 1972-73.   fpl 61C ersatte fpl 51B Super Cub i rollen som artillerieldledningsflygplan. (Bild på en bevarad fpl 51B finns här). Mest känd nog ändå Bulldog i rollen som skolflygplan på F 5 i Ljungbyhed. 58 flygplan anskaffades för Flygvapnets räkning och med den svenska militärbeteckning SK 61 användes typen huvudsakligen till grundläggande flygutbildning.

Efter sammanlagt 2 456 timmar i luften var det slutfluget för denna Bulldog. Den sista flygningen gjordes den 5 oktober 1989, sannolikt gick den till Ljungbyhed. Där stod flygplanet förrådsställt till den 11 februari 2002, då det ankom till Skavsta. Tack till Otto och Tommy i Strängnäs för dessa kalenderuppgifter.

Annonser

10 svar till “”Wilhelm 61” – en armé-Bulldog på F11 museum

  1. Tumme upp 🙂

    Sedan kan det vara intressant att påpeka att W61 antagligen var det första flygplan som fick FOA-kamoflaget ”på riktigt”. De Drakar som hade denna målning innan fick det under en testfas.

    Så när folk säger ”Viggen-kamoflaget” så rätta dem: Asså, du menar Bulldogkammot 😉

  2. Tack laeproduction för en intressant kommentar. Att jag inte tänkte på det när jag skrev inlägget, brukade nämligen kalla detta färgschema för just Bulldog-kamouflage när det introducerades.

  3. Trevligt Peter, som vanligt! Just denna Bulldog var en av de få (kanske den enda) som nymålades under sin tid i Arméflyget. När jag kom dit våren 1983 var alla maskinerna ganska slitna i färgen, utom denna som nyligen målats om vid någon tillsyn. Jag har inget minne av att nån av dom andra någonsin blev lika snygg som W61. Undantaget är väl 61035, som kom från Flygvapnet i den vevan och då fick den klassiska arméflygmålningen (och namnet W86)… men den kanske inte räknas.

    // Pelle L

    • Jag kollade just min flygdagbok, och denna maskin (W61) blev faktiskt den sista armébulldog som jag flög. Jag gjorde totalt tio pass med den, varav min min sista Bulldogflygning gjordes den 24 maj 1984. Kul att den är sparad!

      // P

  4. Hej! Du skriver att majoren Sören Ek var flygchef när Arméflygskolan omgrupperade till Malmen. Det är inte riktigt. Flygchef var ego, majoren Raymond Brisenfeldt.

      • Hej Peter! Det var många år sedan den flytten genomfördes och minnet är väl inte heltäckande när jag tänker tillbaka. Jag tror dock att jag inte har alltför mycket fel om jag säger att han var baschef tillika baskompanichef en befattning han tog med sig till AF 2. Det jag med bestämdhet kommer ihåg är att W 61 var lite egen. Något som av någon anledning främst kom fram när man låg i slutet på finalen på Trängslet. Då ville hon, jag säger hon, liksom sjunka igenom och man fick passa på med att ge extra gaspådrag för att inte hamna i skogen. Detta var i regel inte nödvändigt med de andra ”Bullarna”.

        Hälsningar

        Raymond

  5. Tack för denna information om detta fantastiska flygplan.
    Jag gjorde min militärtjänst på F5 i Ljungbyhed mellan åren
    1980 till 1981.
    Som flygfotograf, och fick glädjen att under min tjänst att få flyga med i denna underbara maskin hela 12 ggr.
    Mvh Leon.

    • Leon Sundell.
      Jag glömde informera läsarna om att den sista fantastiska flygningen som jag fick följa med,hette piloten
      Major Hellström.
      Leon

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s