Några bilder från Håtunaholm

Besökte nyligen Håtunaholm, ett av mina favoritställen när det gäller svenskt veteranflyg. Hade lite tur eftersom Niclas Amrén vid just detta tillfälle skulle motorköra den fina Sk 16 ”Checkér Tail”. Det är nu dags för den fjärde säsongen som ”Nicke” och Stefan Sandberg kommer att flyga sitt utsökt renoverade skolflygplan, som är byggt i Kanada 1942.

Flygplanet är en North American AT-16 Harvard Mk IIB och är ett av 2 100 exemplar som licensbyggts av företaget Noorduyn i Montreal. Med tanke på versionsbeteckningen Mk IIB har det nu fått den passande civila registreringsbeteckningen SE-BII. Denna Sk 16A var dessförinnan i tjänst inom det svenska Flygvapnet i 21 år, med början 1948. Det var under dessa år hela tiden baserat på F 18 i Tullinge. Avser återkomma till detta flygplan i ett framtida blogginlägg.

Annars är det naturligtvis många som förknippar Håtuna med det tyska skolflygplanet Klemm Kl.35D. Det finns tre stycken baserade där, och för mig var det första gången som jag såg SE-BGA i sin nya färgsättning. Tycker att den blev snygg som helt målad i silverfärg. Eftersom de andra två är målade i militära färger, är det kul med en civil variant.

Denna lilla identitetsskylt sitter på den vänstra sidan av framkroppen. Här kan man bland annat utläsa att flygplanet är byggt 1941.

SE-BGA tillverkades ursprungligen för det svenska Flygvapnets räkning och användes till grundläg-gande flygutbildning vid Krigsflygskolan F 5 i Ljungbyhed. Det hade då registreringsnummer 5054 och var under F 5-tiden märkt med nummer 184 på fenan och nosen. Det kom senare att tillhöra Hälsinge Flygflottilj, F 15, i Söderhamn innan flygplanet kom i civil ägo 1948.

Det är så gott som alltid något på gång gällande historiska allmänflygplan på Håtuna. Ett exempel på det är denna Piper PA-18 Super Cub 95, som är byggd 1959. Den har registreringen SE-CKY och för närvarande sker omdukning av flygkroppen. Jobbet har kommit långt och så småningom kan vi förvänta oss en traditionell Cub-målning av historiskt snitt på detta flygplan.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s