I lördags var det flygdag på Kalmar flygplats. Evenemanget genomfördes för att uppmärksamma att det i år är 70 år sedan Kungliga Kalmar Flygflottilj, F 12, bildades och 15 år sedan det kommunala bolaget Kalmar Airport AB tog över driften av den civila flygplatsen. Nu visade sig tyvärr inte våren från sin bästa sida, så de cirka 6 000 flygdagsbesökarna fick stå ut med hård vind och ett gråmulet väder. Tyvärr innebar det bistra vädret också att en del av uppvisningsflygplanen inte kunde ta sig till Kalmar.
F 12 lades ner på sommaren 1980, men flygverksamheten avslutades redan på hösten året innan. Markbilderna här är tagna på plattan som en gång i tiden tillhörde andra stationskompaniet ur F 12 och dess andra flygdivison, ”Ludvig Blå”. På flygdagen var det återigen fullt med flygplan på plattan. Mustangen ”Old Crow” tilldrog sig naturligtvis stort intresse från publiken, liksom Sk 16 Harvard ”Mean Machine”.
Sk 16 Harvard visades upp i luften vid två tillfällen under dagen. Stefan Sandberg och Olle Lindelöf flög först en uppvisning i roteformering, väl sammanhållen trots den besvärliga vinden. Senare på dagen visade Stefan på avancerad flygning i en solouppvisning med sitt flygplan kallat ”Checke´r Tail”.
De Havilland Heron imponerar med sin spännvidd och fyra Lycoming-motorer. På förarplatserna satt Anders Jakobsen och Lars-Åke Siggelin och de bjöd på ett antal publikfriande passager på låg höjd.
En annan de Havilland-konstruktion är denna DHC-1 Chipmunk. Just detta exemplar, här med Lasse Eriksson som pilot, är byggt 1952 och det har funnits i Sverige sedan mitten av 1970-talet. Som framgår av målningen har det tidigare flugits av det brittiska Royal Air Force. I bakgrunden ses en byggnad som under F 12-tiden huserade en av de tre jaktflygdivsionerna. Gissar att det var den tredje divisionen, ”Ludvig Gul” som höll till där.
Denna läckra Christen Eagle flögs av ägaren Bo Forsberg, som tidigare varit fältflygare i Flygvapnet. På den tiden flög han både J 32B Lansen och J 35F Draken vid F 12.
Höjdpunkterna i uppvisningsprogrammet var naturligtvis två flygpass med P-51D Mustang. För Nordic Warbirds ”Old Crow” var det flygdagspremiär för året. Tidigare var det tänkt att det första framträdandet skulle ske vid Västerås Flygmuseums Roll-out den 20 maj, men så kom möjligheten att vara med redan i Kalmar. För ägaren och piloten Janne Andersson passade detta perfekt. Som född och uppvuxen i just Kalmar, var han naturligtvis både glad och stolt över att visa upp Mustangen.
Kul att se minnen från gamla F12, där jag åkte J32 på sextiotalet!! Bra jobbat Peter.
Hälsn
Sven HR
Hej Sven,
Tack för din kommentar!
Den blå byggnaden bakom Chipmunken, Ludvig Guls byggnad, det är troligen där som videon med Agnetha fältskog startar när hon och piloterna beger sig till sina Drakar 🙂 http://www.youtube.com/watch?v=zFrWs1xdp28
Nja, tror inte att det är den byggnaden i filmen. Det är piloter ur första divisionen, ”Ludvig Röd”, som tar med Agneta Fältskogh ut till plattan och divisionens hus låg i närheten av deras platta. Men jag kan ha fel, det är 34 år sedan jag besökte ”Ludvig Röd” för att fotografera.
Hej.
Om fotografiet med en byggnad i bakrunden är tagen från Ludvig Blås platta så är det den byggnad där fältlygarna på andra divisionen höll till.
Hälsningar vpl.flygmek 324 Bergkvist. Omg 712
Byggnaden är blå eftersom ”BLÅ” är alltid 2:a divisionens färg.
MVH
Otto Kleremark, GFSU J 35 1978 på ”Ludvig Blå”