En Super Cub nu och då

Omdukningsarbetet på Super Cuben SE-CKY i verkstaden på Håtunaholm går framåt. Ägaren Niclas Amrén har jobbat flitigt med flygplanet sedan det senast omnämndes här på bloggen. Flygkroppen har målats, och även om nederdelen här ser ut att vara blågrå, så är den i verkligheten ljust grön. Landstället har också monterats sedan senast, liksom stabilisatorn.

För att få lite historiskt perspektiv, letade jag i bildarkivet och fann faktiskt några äldre bilder av just denna Cub och scannade en av dem.

Så här såg flygplanet ut när det fotograferades i en hangar på flygfältet Sundbro norr om Uppsala. På pappersramen som originaldiat (Kodachrome) sitter monterat i, anges datumet 25 maj 1975.

SE-CKY är en Piper PA-18 Super Cub 95 och den inregistrerades i Sverige i februari 1960. Om någon tycker att den inte riktigt ser ut som man är van vid att se en Super Cub, så kan det bero på att det sitter en 95-hästars Continental-motor i detta flygplan. Vanligast är att Super Cub har en Lycoming-motor på 150 hp, och då har även motorkåporna ett annat utseende.

Återkommer med flera inlägg SE-CKY framöver.

Annonser

2 svar till “En Super Cub nu och då

  1. Om jag inte misstar mig gick denna ett antal år som segelflygbogserare i Köping. Om det är den jag tro den är kan jag meddela att jag tagit mitt segelcert bakom denna i en Bergfalke. En fantastisk maskin.

  2. Hej, jo den har man ju flugit några timmar. Mitt namn borde finnas i nån loggbok från 70 talet. Väldigt trött maskin då det endast var 95 hp i en tung Supercub, utan klaffar. M,V,H Gustav Billman

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s