Taildraggers på Skå – del 2

Dagens fina höstväder lockade mig till ett kort besök på Skå-Edebys gräsflygfält. Ett mindre antal flygplan syntes i luften, två av dem visas här. Börjar med Mikael Ullmans Piper PA-12 Cruiser med registreringen SE-BEK. Ett flygplan som byggdes 1946 och kom till Sverige 1988. Tidigare har flygplanet varit registrerat i Belgien och Schweiz.

Denna Piper PA-18 Super Cub 95 är en riktig Skå-veteran. Den tillverkades 1958 och tillhör Tekniska högskolans flygklubb, som har ägt SE-CPT sedan hösten 1961.

Noorduyn Norseman SE-CGM är inte hemmahörande på Skå-Edeby, men en intressant gäst. SE-CGM byggdes 1944 och är den äldsta flygande av sitt slag i Europa, med en intressant bakgrund. Den levererades ursprungligen till US Army Air Force, där den betecknades som en UC-64. Senare hamnade flygplanet hos det norska flygvapnet, och blev privatägd i början av 1963. Kort därefter köptes det av svenska Norrlandsflyg i Gällivare. Bloggarkollegan Lae skrev om denna Norseman för några dagar sedan, det inlägget finns här.

Det första inlägget om Taildraggers på Skå finns på denna länk.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s