DC-3:an som byttes bort

Idag är det exakt 30 år sedan denna DC-3 startade från Kungsängens flygplats i Norrköping, alltså den 4 december 1982. Den första anhalten var Bergen i Norge, slutdestinationen var Toronto i Kanada. Besättningen utgjordes av befälhavaren K-G Borgström, med Tim Ockenden i högersätet. Den förstnämnde pensionerad major och DC-3-pilot i Flygvapnet, medan styrmannen var trafikflygare hos flygbolaget Air Canada. Atlant-flygningen kom sig av att DC-3:an var ett av de flygplan som användes som bytesobjekt i en affär som ledde till att Flygvapenmuseum på Malmen efter många års jobb till sist kunde få en egen Spitfire.

DC-3:an var en av Flygvapnets tidigare TP 79, med nummer 79008. Den köptes in 1975 som ersättning för en annan TP 79, nummer 79005, som hade förlorats i ett haveri på F 11 i Nyköping i oktober 1974. På bilden ses 79008 fotograferad på just F 11 i juni 1978, medan den tillhörde Transportflygdivisionen på F 13M Malmen. Bloggarkollegan Lae har skrivit ett intressant inlägg om just detta flygplan och finns att läsa här.

Efter att 79008 tagits i tjänst hade Flygvapnet sex DC-3 i bruk. Men redan då var DC-3 föråldrad och utfasningen av typen inleddes på hösten 1981, då systerflygplanet 79007 överlämnades till Flygvapenmuseum. Året därpå stod 79008 på tur och även den överläts till Flygvapenmuseum för att användas i bytesaffären.

Inför Atlant-flygningen fick 79008 en svensk civil registrering, SE-IKL. All militär märkning togs bort eller målades över och därpå flögs planet från Malmen till Kungsängen den 3 december 1982. Den 5 december flögs sträckan Bergen – Reykjavik, dagen därpå blev nästa anhalt Söndre Strömfjord på sydvästra Grönland. På kvällen den 9 december nåddes Toronto, efter att mellanlandningar gjorts i Frobisher Bay på Baffin Island i nordöstra Kanada, samt i Val d`Or i provinsen Quebec. Den totala flygtiden blev nästan 29 timmar.

Ursprungligen var det meningen att flygplanet skulle flygas till Cleveland i Ohio, USA, för att där ställas upp som blickfång utanför en restaurant. Men efter landningen i Toronto inspekterades flygplanet av representanter för köparen David Tallichet, som fann att flygplanet var i för bra skick för att bli ett museiobjekt. Därför blev 79008 senare civilregistrerad i USA.

Numera finns flygplanet bevarat hos Tillamook Air Museum, Oregon, USA. Några bilder därifrån finns i den stora bilddatabasen hos airliners.net.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s