Svensk Skyraider i Kalifornien

72-549 Liander1833

Som utlovat kommer här ett till inlägg om Douglas Skyraider, den här gången med nytagna bilder. Besökte flygfältet Chino öster om Los Angeles i början av förra veckan. Där finns det hur många veteranflygplan som helst och det tar mer än en dag om man ska se allt utan att bara rusa förbi. Ändå är det lätt att missa godbitar, och det var precis vad jag höll på att göra. Min kompis Gunnar hade som tur var bättre blick, och upptäckte plötsligt på avstånd en Skyraider stå uppställd bakom en inhägnad.

Eftersom det inte rådde någon tvekan om att det var en Skyraider som tidigare flugits av Svensk Flygtjänst AB under 1960- och 70-talen, så var det naturligtvis ett flygplan som var värt att titta närmare på. Det stod uppställt på bakgården till företaget Aero Trader, som sedan flera årtionden tillbaka gjort sig kända genom att renovera gamla B-25 Mitchell till flygande skick.

Vi gick in på kontoret och frågade en kvinna i receptionen om det gick bra att få komma in på området för att ta titta närmare på Skyraidern, samt ta några bilder. Svaret kom utan minsta tvekan:

– Javisst, det går bra. Det är bara att gå in genom grinden där ute.

Grinden var dock låst, så vi lotsades genom verkstaden och ut på bakgården. Där lämnade hon oss, med uppmaningen att vara försiktiga så att vi inte skadade oss bland alla flygplansdelar, samt att meddela henne när vi lämnade området.

72-549 0933 Liander

Flygplanet visade sig vara SE-EBM, den tolfte av Flygtjänsts totalt tretton flygplan av denna typ. Det var delvis demonterat, yttervingarna var avmonterade liksom propellern. Den gula färgen på flygkroppen var till stor del borttagen, men registreringsbeteckningen fanns kvar på högersidan.

72-549 922 Liander

Hur kom det sig att Skyraidern hamnade i USA? Svaret är naturligtvis en av Flygvapenmuseums bytesaffärer som gjordes under 1980-talet. Denna Skyraider var en av två som 1986 användes till att byta till sig ett kasserat exemplar av det tvåmotoriga transportflygplanet Grumman Goose. Ett exemplar av Goose hade använts av Flygvapnet med beteckningen Tp 81, men det skrotades efter ett haveri i Hemavan 1962.

Efter att Svensk Flygtjänst slutat flyga med Skyraider under mitten av 1970-talet, förvarades SE-EBM tillsammans med systermaskinen SE-EBK under flera år på Sturup, men flyttades senare till F 10 i Ängelholm. I samband med bytesaffären transporterades de sjövägen till Storbritannien och ny ägare blev flygföretaget Aces High Ltd, baserade på flygfältet North Weald nordost om London. Dit kom SE-EBM i november 1985 i fick även en brittisk civilregistrering, G-BMFB. Efter ett ägarbyte skeppades flygplanet till USA, och registrerades där i september 1991 som N4277L. Även om någon av dessa registreringar eventuellt kan ha varit påmålade vid något tillfälle, så har denna Skyraider inte flugit sedan det svenska luftvärdighetsbeviset upphörde i september 1976.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s