Sista Lansen-flygningen i Karlsborg

72-549 78-34 Liander

Det har nu gått 35 år sedan sedan attackdivisionen Filip Röd genomförde den sista flygningen med A 32A Lansen. Det var den 16 februari 1978 som det på detta sätt skrevs flyghistoria vid F 6 i Karlsborg. Därmed avslutades också en epok i det svenska Flygvapnet, där attackversionen av Lansen under cirka 20 år haft en viktig roll i det svenska försvaret under det Kalla kriget.

Flygplanet på bilden ovan flögs av divisionschefen Krister Kindblad, tillsammans med flygnavigatören Bengt Arwidsson, som här landar efter att ha lett sin division i en formation bestående av elva flygplan på den historiska flygningen.

72-549 78-49 Liander

Inför flygningen ställde divisionen upp i hangaren under ceremoni, innan det var dags för besättningarna att gå ut till flygplanen. Närmast i bild ses fältflygaren Alf Ingesson-Thoor och bakom honom flygnavigatören Leif Gustafsson. De båda utgjorde besättningen i flygplanet Filip 49, som ses på bilden nedan.

72-549 780216 C-04 Liander

Vid det här tillfället var dessa herrar enbart namn för mig, men jag skulle genom åren komma att möta båda två i olika sammanhang vid flera olika tillfällen. Alf Ingesson-Thoor behöver knappast någon närmare presentation för denna bloggs läsekrets. För nytillkomna läsare kan nämnas att han numera är världens enda aktiva Lansen-pilot.

72-549 C-24 Liander

Under Lansen-epoken uppträdde attackflyget ofta i formation och bilden visar med all tydlighet att de var bra på det. Jag kommer inte ihåg vilken rutt som formationen flög, men det är nog ingen djärv gissning att grannflottiljen F 7 i Såtenäs ärades med en överflygning. Var i kontakt med ”Affe” tidigare idag, och han nämnde att de även passerade över Saab i Linköping. Han hade noterat i sin flygdagbok att flygningen för hans del tog 1 timme och fem minuter.

72-549 78-38 Liander

Efter landningen var det slutfluget med Lansen i Karlsborg. För flygplanen väntade demontering för vidare transport till skrotning och brandövningsplatser. Omskolningen till AJ 37 Viggen hade inletts vid F 6 på hösten 1977 hos flottiljens andra division, Filip Blå. Viggen väntade även för Filip Röd och omskolningen påbörjades under 1978.

Eftersom jag redan vid detta tillfälle hade ett stort intresse för svensk militär flyghistoria, var det självklart kul att få vara på plats i Karlsborg denna dag. Men för mig blev dagen minnesvärd av ytterligare ett skäl. Det var nämligen första gången jag fick flyga med i SK 60. Flygvapnets legendariske informationschef Ulf ”Ulle-Bulle” Björkman hade drygt ett år tidigare lovat mig att få flyga med honom i SK 60, och den här dagen kom tillfället. Vi startade från F 18 i Tullinge och satte kurs mot Karlsborg. Flygningen tog 21 minuter och vädret var fantastiskt, vi kunde se Karlsborg på avstånd redan efter tio minuters flygning.

Efter denna flygning kan jag med glädje konstatera att den har följts av åtskilliga fler, då jag använt SK 60 som fotoplattform. Bland annat en gång i början av 2000-talet då det skulle skulle fotograferas två rotar med TP 84 Hercules, med start i Karlsborg. Flygnavigatören som planerade flygningen var Leif Gustafsson, SK 60-pilot var Alf Ingesson-Thoor.

Annonser

4 svar till “Sista Lansen-flygningen i Karlsborg

  1. Skönt ovårdade snubbar. Försökte själv köra den looken i början av 2000-talet, men jag var som sagt 20 år efter min tid. Respekt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s