En Drake i Kolmården

Rubriken syftar inte på en eldsprutande best i en känd djurpark, utan om ett flygplan som under tid fanns utställt i närheten av Kolmårdens djurpark. Bilderna är tagna i augusti 1982. Tror att flygplanet då hade funnits på plats sedan några år tillbaka. Anledningen är jag osäker på, men har för mig att det fanns planer på någon form av utställningshall i byggnaden intill.

Flygplanet är av versionen J 35A, med nummer 35070.  Under större delen av tiden sedan leveransen i september 1961, tillhörde flygplanet F 16 i Uppsala, med anropet ”Petter 34”. Flottiljmärkningen 13 på bilderna är såldes inte korrekt, utan är en anpassning för att få en mera lokal anknytning. När planet var nytt tilldelades det just F 13 i Norrköping, men då var numret på fenan 70. Enligt ”Otto” i Strängnäs togs just detta flygplan ur tjänst efter att den sista flygningen skedde den 12 december 1975. Det hade då flugits under totalt 1358 timmar.

Tyvärr vet jag inte hur länge flygplanet fanns kvar i Kolmården eller var det hamnade när det togs bort. Gissar att det skrotades.

Bloggen ett år

Idag är det ett år sedan jag tryckte på ”Publicera-knappen” efter att ha skrivit det första blogginlägget. Enligt statistiken är detta inlägg nummer 60. När bloggen startades var det inte med avsikt att publicera ett inlägg i veckan, möjligen två i månaden. Responsen som återspeglas i visningsstatistiken blev glädjande nog större än jag hoppas på, och är en av anledningarna till antalet inlägg. Det uppmuntrar mig naturligtvis till att fortsätta blogga, även om jag inte vågar lova att det blir lika många inlägg framöver. Tack ska ni ha, alla läsare.

8 kommentarer på “En Drake i Kolmården

Add yours

  1. Tack för att du delar med dig ur ditt fantastiska arkiv. Fina bilder, och intressanta berättelser kring bilderna.

  2. J 21 21311 lånades ut av Malmensamlingsrna till detta företag, vars namn har fallit i
    glömska. Enligt Axel Carleson skulle det vara ett teknikmuseum. Men folk åkte dit för att se djur, inte teknik så man gick i konkurs. Alltså togs 21311 hem igen och finns idag i Söderhamn.

  3. Tack för alla kommentarer. Genom inlägg på ett världsomspännande socialt medianätverk, har jag fått veta mera om flygplanets vidare öde. Det flyttades från Kolmården och ställdes upp utanför F 13 i Norrköping. Därpå hamnade det på räddningsövningsplatsen på F 17 i Kallinge, innan det slutligen skrotades år 2000.

  4. Har ett minne av att någon (Roy F?) var inblandad i att montera upp en Caravelle-simulator i det vid P-platsen/huvudentrén tilltänkta teknikcentrat. Och gjorde inte hela den kommunalägda djurparken konkurs i början? Politiskt spel i början…

  5. Väldigt roligt att det kommit upp om Draken. Efter som det var jag Dan Forsberg som startade och byggde den byggnag som skulle spegla ”Komunikationer från 1800 talet fram till nutid (1975) , flygvapnet var en av utställarna , därför hade vi även en J21:a i hallen. Även loket tll nunnebanan hade vi utställd och mycket annat material.
    Jag sattsade och byggde denna utställning i djurparken på grund av att parken garanterade mig 1.000.000 besökare,men vid start visade det sig att parken inte hade haft ner än 250.000 besökare varför det inte blev dom intäkter som jag hade beräknat. Stämde därför parken för bluffen med publiksiffrorna. Det gick till förlikning och parken blev tvungen att överta byggnaden. Jag gjorde naturligtvis en mycket stor förlust men gjorde inte konkurs. Förlorar men mycket pengar så måste man tjäna nya. Därför tillskrev jag Ryska rymdstyrelsen som tyckte det var ett bra altrnativ att jag erbjöd dom att arrangera en rymdutställning i Sverige. Detta genomförde jag 1975 i samarbete med Tekniska Museet i Stockholm. Det blev den största rymdutställning som gjorts utaför Ryssland.. Som tack för bra genomförd utställning fick jag en av dom sateliter vi visade på utställningen,dett på viksår att den ställdes ut på Museet och med en plakett med texten Skänkt av Dan & Monica Forsberg.
    Om någon vill ha ytterligare upplysning, sänd mail till
    forsberg.dan@gmail.com

Lämna ett svar till Dan Forsberg Avbryt svar

Blogg på WordPress.com.

Upp ↑