Prototypen till SK 35C Draken

Följer upp det föregående blogginlägget med ytterligare en Draken. Denna gång om en tvåsitsig Draken med nummer 800 på fenan och som var prototypen till skolversionen SK 35C. Bilden är tagen bakom den så kallade CVM-hangaren på Malmen. Tidpunkten var november 1974 och flygplanet stod som synes uppställt utan motor och kabinhuv. Det hade formellt kasserats drygt ett år tidigare, efter att hela tiden använts som provflygplan.

Den första flygningen med flygplan 35800 gjordes den 30 december 1959. Denna SK 35 var från början den tionde serietillverkade Draken, dvs en J 35A, men byggdes om till en tvåsitsig version. De resterande 25 tvåsitsarna som beställdes för Flygvapnets räkning, var ombyggda J 35A av den tidiga varianten med kort bakkropp. Ett av flygplanen totalhavererade under en provflygning innan leveransen, därför blev det 24 flygplan som kom att levereras till Flygvapnet under perioden 1960 – 62.

Vid fototillfället trodde jag att flygplanet stod undanställt för att sparas i Flygvapenmuseums samlingar. Många år senare upptäckte jag att så inte var fallet, utan det kom att användas som övningsobjekt för brand- och räddningstjänsten på Malmen. Vet inte om det eldades på vraket och inte heller hur länge det fanns kvar där, men det kan ha varit under ganska många år.

Åter till 1974. Fenans vänstersida pryddes av 26 röda robotprofiler. Av det drar jag slutsatsen att varje profil symboliserar ett robotskott med Rb 05. En attackrobot som utvecklades av Saab för att ingå i beväpningen till AJ 37 Viggen. Efter avfyrningen styrdes roboten manuellt av piloten i det skjutande flygplanet, och det är uppenbart att en tvåsitsig Draken var en användbar provplattform.  Såvitt jag vet genomfördes skjutproven vid RFN i Vidsel. Det skulle vara intressant att veta mera om detta. Någon som kan bidra?

Annonser

2 svar till “Prototypen till SK 35C Draken

  1. Robotproven med Rb05 blev nog den viktigaste uppgiften för 35800. Proven utfördes mycket riktigt vid RFN provplats Vidsel och symbolerna på fenan indikerar varje lyckat skjutprov. Installationen för avfyring och styrning av roboten installerades i baksits. Då styrningen av Rb05 är manuell och förutsätter visuell kontakt med roboten installerades ett speciellt periskop på huven så att man från baksits kund följa robotens flygbana. Robotskotten följdes också från marken och då det ibland handlade om avfyring mot luft mål utfördes dessa på hög höjd. För att underlätta upptäckt och målföljning från marken försågs 35800 med ett munstycke med vilket dieselolja kunde sprutas ut i jetstrålen för att ge en bra rökstrimma att följa på. Under vänster vinge monterades en fast behållare vilken innehöll kameror för dokumentation av avfyringarna. Detta då 35C saknar beväpningsbalkar för att kunna bära en vanlig fotokapsel (FUNK).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s