Svenska tyskar i Berlin

72-549-1256Liander

Följer upp det föregående blogginlägget med ytterligare några flygplanstyper med urspung i 1930-talets Tyskland. Bilderna är tagna i Deutsches Technik Museum i Berlin, sommaren 2010. Bilden ovan visar en svensk S 14 Fieseler Storch, bland annat känd för sina extremt korta start- och landningssträckor. Det svenska Flygvapnet hade sammanlagt 26 flygplan av denna typ under åren 1938 – 1960.

Museiexemplaret är målat och märkt som ett flygplan ur Kungl Östgöta Flygflottilj, F 3, på Malmen. Det hade militärt registreringsnummer 3810, och det är troligt att märkningen 20 är autentisk. För att få veta mera detaljer om 3810 vände jag mig till flyghistorikern Leif Fredin. Fick då bland annat veta att flygplanet leveransflögs från Warnemunde i Tyskland den 9 juli 1943. Under 1947 överfördes det till F 21 och märktes med bokstaven F på fenan. Märkningen ändrades senare till 40, vilket även behölls efter att flygplanet i maj 1952 överförts till F 12 i Kalmar.

Under 1961 såldes ett antal S 14 till företaget Aero Contact i Österrike och 3810 civilregistrerades som OE-AXD. Redan året därpå såldes denna Storch vidare till en ägare i Västtyskland och registrerades då som D-ENTE. Sedan 1980 har flygplanet bevarats på museum.

72-549 1230 ed liander

Vad jag inte visste innan mitt besök i museet, var att det där fanns ytterligare två flygplanstyper som använts av det svenska Flygvapnet. Det ena var denna Focke-Wulf FJ.44 Stieglitz, kallad Sk 12 i Sverige. Tog några bilder av dem också, det kunde ju tänkas att de också flugits i Sverige tidigare.

Kollade upp det när jag kommit hem och mitt antagande visade sig stämma. Stieglitzen var en tidigare Sk 12, som dessutom tillverkats på licens vid CVV i Västerås under 1940-41. Det togs i tjänst vid F 5 i Ljungbyhed i början av 1941, med registreringsnummer 669. Då målad med mörkt pansargrå kropp och vingarna i orange, samt märkt med nummer 57 på fenan. I slutet av 1958 civilregistrerades flygplanet som SE-CLC och tillhörde Ljungbyheds flygklubb fram till början av 1966. Mera kalenderdata och äldre bilder av flygplanet finns här.

72-549-1186Liander

Denna Klemm 35 har också svensk bakgrund, byggd 1940 och togs i tjänst av Flygvapnet i början av 1941 med nummer 5028. Den tillhörde också Krigsflygskolan i Ljungbyhed, märkt med nummer 158. Senare överfördes den till F 12 i Kalmar, som bildades under 1942. Flygplanet märktes då med nummer 1, vilket kan indikera att det var flottiljens första flygplan. Senare kom flygplanet även att tillhöra F 4 på Frösön. På sommaren 1948 såldes det till en civil ägare och registrerades som SE-BPC.

I likhet med många Sk 12 och Sk 15 hamnade SE-BPC hos privata ägare i Västtyskland under 1950-talet. Just denna Klemm 35 avregistrerades i slutet av 1955 och fick den västtyska registreringen D-EDOD. Senare kom den att flygas av piloten Liesel Bach, därav den nuvarande målningen. Bach blev bland annat EM-segrare i aerobatic för kvinnor 1963.

Annonser

Ett svar till “Svenska tyskar i Berlin

  1. Kanonbra, Peter! Snygga bilder, sehr gut research u z w 😀

    Faktum är att det finns ytterligare ett flygplan på detta museum som har svenskt påbrå, åtminstone delvis. Det jag tänker på är Arado Ar 96 B -1, vilken har som utgångspunkt SE-AOA som förre ägaren av Maj-flyg, Nils Petersson, sålde till museet för xx år sedan. Just detta flygplan nödlandade 44-08-30 vid Löderup med en tysk flykting ombord.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s