Vardagsglimtar från Skavsta: Två Safirer

72-549K74

Flygflottiljen F 11 i Nyköping hade som mest fem Sk 50 Saab Safir i tjänst samtidigt. De var numrerade i serien 71-75, varav 75:an var fyrsitsig medan de övriga var tresitsiga. En fördelning som jag vågar påstå var likartad på de flesta flygflottiljer under 1970-80-talen.  ”Kalle 74” (#50027) på bilden ovan är fotograferad den 2 september 1976 utanför Första kompaniet/divisionens hangar. Tror att alla flottiljens Safirer hörde hemma hos Första stationskompaniet så länge det fanns minst två divisioner på F 11.

Vet inte exakt vad flygteknikern på bilden gör, men det ser ut som att han arbetar med två batterier. Förhoppningsvis är det någon av er bloggläsare som känner igen honom, i så fall skulle det vara kul att få veta vem han är.

K7378

Safiren ”Kalle 73” (#50068) är fotograferad drygt två år senare, den 17 november 1978. Som synes är det en riktigt gråmulen höstdag när flygplanet motorkörs av en värnpliktig flygmekaniker.

Några Sk 50 Safir fanns kvar vid F 11 ända till flygverksamheten upphörde 1979, och samtliga överfördes till andra flottiljer. ”Kalle 74” hamnade på F 12 i Kalmar, medan ”Kalle 73” placerades hos Sambandsflyggruppen på F 18 i Tullinge.

Uppdatering 7 september:

Gunnar Wolving, som under många år tjänstgjorde på F 11, har hört av sig och meddelar att flygteknikern på den översta bilden är Ruben ”Kuja” Larsson. Tack för hjälpen, Gunnar.

Annonser

Ett svar till “Vardagsglimtar från Skavsta: Två Safirer

  1. Med 50027 gjorde jag en tur över öschötaslätten med barndomsvännen och svågern EDA (R.I.P) i slutet av 70-talet. Den tillhörde då F13 och hade koden 77. Var, som Peter skriver ovan, på F12 som ”75” dessförinnan……..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s