Studieobjekt på Johannisberg: Sk 16 ”Adam 73” blev flygande igen

16073

Åter till den flygtekniska skolan på Johannisberg utanför Västerås. Vid mitt besök där i juni 1983 fanns det många flygplan att fotografera. I samma hall som Tunnan och Safir fanns det också en North American Harvard, eller Sk 16 som de betecknades i det svenska Flygvapnet. Detta exemplar, nummer 16073, hade sedan mitten av 1950-talet flugits vid F 1 i Västerås, men togs ur tjänst 1969 och var en av flera Sk 16 som hamnade på skolan som instruktionsobjekt. De användes bland annat till att lära eleverna kontrollköra motorn.

Åren gick och 16073 användes allt mindre i utbildningen på skolan, som senare kom att flytta till Hässlö. Flygplanet var komplett, men inte luftvärdigt, när ett deponeringsavtal tecknades mellan Flygteknikcentrum och Västgöta veteranflygförening (VVF) på Såtenäs. Avsikten var att göra flygplanet luftvärdigt igen. Medlemmarna Henrik Bergman och Niclas Strandberg transporterade flygplanet till Såtenäs i november 2005. Flygplanet var i bra skick och målet med renoveringsarbetet sattes högt, det skulle flyga vid Flygvapnets 80-årsjubileum som skulle firas med en flygdag på F 7 i Såtenäs den 18 juni 2006.

För att klara tidplanen krävdes mycket jobb under lediga kvällar och helger av de cirka tio personer som kom att delta i arbetet. Under Henriks ledning genomfördes en så kallad H-tillsyn, vilken var den största tillsynen som genomfördes på Sk 16 under tiden i Flygvapnet. Dessutom infördes alla de åtgärder som den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA rekommenderat. En av de största enskilda åtgärderna i detta sammanhang var en kontroll av eventuella sprickor i vingkoppel och stabilisatorinfästningen. Alla roder dukades om, nya roderlinor installerades och alla bränsle- och oljeslangarna byttes ut mot nya. Vid en boroskopkontroll av motorn upptäcktes en mindre mängd korrosion. Därför ersattes motorn med en som var tänkt att monteras i en annan Sk 16 som också renoveras, nummer 16028. Propellern var i gott skick och gjordes luftvärdig av ett företag i Norge.

Den gula färgen, som inte var original, togs bort och flygplanet målades på samma sätt som det såg ut när det tillhörde vid F 1 i Västerås omkring 1960.

72-549 a730

Renoveringsteamet gjorde en berömvärd insats, trots den snäva tidsplanen blev jobbet klart i tid. Premiärflygningen skedde på kvällen den 15 juni 2006, med Olle Norén som pilot. Tre dagar senare kunde ”Adam 73” beskådas av de cirka 40 000 flygdagsbesökarna. På bilden taxas flygplanet på flygdagen av Olle Norén, med Henrik Bergman i baksits.

72-549 a732

VVF heter numera Swedish Air Force Historic Flight och ”Adam 73” har varit med på många flygdagar. Den här bilden är tagen 2009 i samband med Västerås flygmuseums årliga roll out. Alf Ingesson-Thoor är pilot, med teknikern Håkan Andersson som passagerare.

Ett bra sätt att främja förutsättningarna för att bland annat ”Adam 73” fortsatt ska kunna flygas, är att bli medlem i föreningen Swedish Air Force Historic Flight. Föreningen förtjänar allt stöd de kan få i sin strävan att hålla svensk militärflyghistoria levande.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s