Vardagsglimtar från Skavsta – 1974: Målflyg-Lansen på besök

72-549 09

Dessa bilder är tagna på femte divisionens platta på F 11 i Nyköping sommaren 1974. Jag deltog i en av Flygvapnets sommarkurser för Flygpojkar som årligen arrangerades vid flera av Sveriges då tolv flygflottiljer. F 11 var den största flygflottiljen, med fyra flygande spaningsflygdivisioner. Vid det här tillfället, den 31 juli, gästades flottiljen oväntat också av två Sk 60, fyra Lansen och en TP 85 Caravelle som normalt hörde hemma på F 13M på Malmen. Det blev så fullt på femtes platta att antalet flygplansplatser inte räckte till. Caravellen hänvisades till första divisionens platta, där den stod under någon timme innan den startade igen.

Bilderna visar de fyra Lansen, samtliga i grunden av jaktversionen J 32B. Den hade starkare motor än attack- och spaningsversionerna och togs i tjänst i slutet av 1950-talet. Perioden som jaktflygplan blev inte så lång, den upphörde redan under början av 1970-talet när norrlandsflottiljerna F 4 på Frösön och F 21 i Luleå fick Draken-versionen J 35D. Det fanns dock gott om flygtid kvar på många J 32B och 27 av dem kom att fortsätta flygas i rollen som målflygplan.

På den översta bilden ses Lansen ”Cesar 09”, nummer 32571 tillverkad 1959, vilken som byggts om till versionen J 32E. Vet inte hur långt modifieringen kommit vid detta tillfälle, men E-versionen karaktäriserades av att den hade utrustning för att störa olika typer av radar. Flygplanet användes till slutet av 1990-talet och finns idag bevarat vid Estonian Aviation Museum i Tartu, Estland.

72-549 241

Lansen ”Cesar 24” var vid fototillfället inte modifierad, möjligen var radarn urmonterad. Flygplanet, nummer 32601, modifierades senare till en J 32E och fick då nummer 15 på fenan. Numera är flygplanet sparat vid Flyg- och Lottamuseet på flygfältet Ope utanför Östersund.

72-549 34

Flygplanet ”Cesar 34” hade byggts om till versionen J 32D, som användes till bogsering av skjutmål. Det stora färgfälten på flygkroppen var i rött, men eftersom målen hade samma färg ändrades det senare till gult. Under vänster vinge skymtar vinschkapseln, under högervingen två bombliknande motvikter. Just denna Lansen, nummer 32606, finns numera bevarad på F 7 i Såtenäs. Den hålls i luftvärdigt skick av Swedish Air Force Historic Flight på Såtenäs, men tyvärr tillåts den tills vidare inte att flygas.

72-549 33

J 32D ”Cesar 33” var också en J 32D, nummer 32603, togs ursprungligen i tjänst vid F 1 i Västerås i början av 1960. Flygplanet finns numera uppställt vid infarten till F 7 i Såtenäs.

Den ena av de två SK 60 som nämndes i början finns på bild i det här blogginlägget från förra sommaren. Bild av TP 85 Caravelle? Jag cyklade snabbt bort till Förstas platta när jag såg den landa, och lyfte kameran för att ta en bild. Men då blev det stopp. Det var helt enkelt inte aktuellt att få ta en endaste bild av Caravellen, Flygvapnets då relativt nya signalspaningsflygplan. Det Kalla kriget pågick och befälhavaren sade vänligt men bestämt: – Inga bilder på den här!

Av besättningen i ”Cesar 09” fick jag veta varför det kom så många gästande flygplan. De hade planerat att landa på Malmen, men under flygningen fått veta att flygfältet stängts sedan en Viggen havererat där. Något mer ville de inte berätta, men dagen efter blev mina farhågor bekräftade – piloten, en provflygare från Försökscentralen, hade tyvärr omkommit. Det blev många intryck och känslor att smälta för en 16-årig flygpojke.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s