Oväntat möte med Panchito

72-549 25b

Under en bilresa i den amerikanska delstaten Delaware såg jag plötsligt en vägskylt som hänvisade till en flygplats. Med tanken ”man vet aldrig vad som kan finnas där” beslöt jag att köra dit för att ta en snabbtitt. Det kunde ju tänkas finnas någon Warbird där. Flygplatsen visade sig vara Sussex County Airport och efter någon minut syntes flera kasserade MiG-15 och en MiG-21 ståendes intill en hangar. Dörren på baksidan av hangaren var öppen och där inne syntes silhuetten av en B-25 Mitchell. Det visade sig vara ”Panchito”.

72-549 25p

B-25 Mitchell har sina rötter i andra världskriget och blev känd genom användningen i det första amerikanska bombanfallet mot den japanska huvudstaden Tokyo på våren 1942. ”Panchito” är byggd 1945 och ingår numera som en del av programmet DAV Aviation Outrecach Program. Vid fototillfället servades flygplanet för ett kommande deltagande i EAA:s årliga flygdagar i Oshkosh.

Min chansning att svänga in på flygplatsen blev alltså lyckad. Bilder på MiG-planen? Det får bli vid ett annat tillfälle.

 

4 svar till “Oväntat möte med Panchito

  1. Bra Peter… det gäller att lyssna på sina impulser ;-). Nu ser vi fram emot MiG’arna också! //P

Kommentera

