Skol-Draken på Kjula

72-549 J87-1

Här landar en SK 35C Draken ”Johan 87” på krigsflygbasen Kjula öster om Eskilstuna. Det är den 28 augusti 1997 och flygplanet har 45 minuter tidigare startat från sin hemmabas F 10 i Ängelholm. Besättningen i ”Johan 87” vid detta tillfälle var fältflygaren Stefan Martinsson och flygteknikern Christer Blondin. För ”Johan 87” blev detta den sista flygningen i militär tjänst.

Sk 35C Draken 1997-2 Peter Liander
Efter att i slutet av landningen ha rullat ner till södra banänden, taxades flygplanet till plattan fram flygledartornet, där det parkerades inför en överlämningsceremoni. I loggboken kunde den totala drifttiden sedan flygplanet togs i tjänst på hösten 1962 summeras till 1643,28 timmar.

72-549 J872
Mottagare av denna Draken i skolversion var Eskilstuna flygmuseum, som hade målet att framöver flyga ”Johan 87” som ett veteranflygplan. Det skulle dock dröja till slutet av maj i år innan det blev en realitet. Flygplanet har sedan många år funnits uppställt på Såtenäs och varit en del av Swedish Air Force Historic Flight. Flygplanets militära registreringsnummer är 35810 och numera har det den märkning som användes när det flögs vid F 16 i Uppsala under det tidiga 1960-talet. Läs gärna mera om 35810 hos bloggaren Lae.

72-549 810
Den 28 juni i år kunde 35810 åter ses i luften över Kjula i samband med dragracingtävlingar som kombinerades med ett flyguppvisningsprogram. En av höjdpunkterna var självfallet SK 35C Draken, flugen av Lars Martinsson med flygteknikern Håkan Andersson i baksitsen. Den sistnämnde är en av de drivande eldsjälarna inom Swedish Air Force Historic Flight på Såtenäs som arbetat hårt under våren för att få denna Draken flygande igen. De har alla gjort sig förtjänta av en jätteportion beröm för sin insats. Håkan ska också ha ett tack för kalenderuppgifterna som anges i detta blogginlägg.

 

Uppdatering 23 juli kl 23.55:
Läs gärna i kommentarsfältet nedan, där den tidigare chefen för Flygvapenmuseum Sven Scheiderbauer berättar mera om bakgrunden till varför detta flygplan sparades.

Annonser

4 svar till “Skol-Draken på Kjula

  1. Bara ett litet komplement till historien, för den intresserade. När SK 35C skulle avvecklas gick det snabbt. Jag bestämde att en skulle till Flygvapenmuseum som museiföremål, det blev 35811. Sedan, med mina nära kontakter med Eskilstuna flygmuseum, blev det så som Peter skriver att 35810 flögs dit med avsikt att flygas i framtiden. Men på samma gång satte jag undan ett reservdelsflygplan till denna och det blev 35824 som flögs till Visby. På dåvarande Gotlands flygmuseum var man medveten om detta förbehåll. Jag hoppas att Österlens flygmuseum som nu bevarar denna individ är medveten om detta. Eskilstuna flygmuseum mäktade inte med att driva fram 35810 till flygande status, därför fördes den över till Västgöta veteranflyflygförening, dit den kom med marktransport. Olyckligtvis kom en del kablage att kapas samband med denna transport, men det är ju nu återställt. Västgöta veteranflygförening är föregångaren till Swedish Air Force Historic Flight, för den som kanske inte visste det. Det finns utöver dessa bara en till SK 35C bevarad och det är 35804 som finns i Österreichisches Luftfahrtmuseum, Graz, Österrike.

  2. ”Johan 87″ hade också ett mellanspel i Västerås innan den kom till Såtenäs.

    Med vänlig hälsning
    Nicklas

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s