Den katastrofala skogsbranden i Västmanland har bland annat riktat fokus på de vattenbombande flygplan som hyrts in från Frankrike och Italien. De har i dag fått stor uppmärksamhet i massmedia, liksom det faktum att det i Sverige inte finns några flygplan med denna förmåga. Men det har tidigare utretts om Sverige skulle anskaffa amfibieflygplan av typen CL-415. Men då får vi gå tillbaka till mitten av 1990-talet.
Letade rätt på några bilder som jag tog 1995-96, i samband med att Räddningsverket hyrde in en Canadair CL-215 för utprovning och som genomfördes i samarbete med Kustbevakningen. Flygplanet baserades på Skavsta flygfält i Nyköping och flögs med radioanropet ”Skopan”. Den översta bilden är tagen vid Stadsfjärden i Nyköping, där det demonstrerades hur det går till att fylla flygplanets vattentankar.
CL-215 konstruerades under 1960-talet och drevs av två kolvmotorer av typen Pratt & Whitney R-2800, med 2 100 hästkrafter vardera. Flygplanet hyrdes in från det kanadensiska företaget Conifair i provinsen Quebec. På bilden ses hur de stora luckorna till vattentankarna är öppna.
Så här såg det ut inuti flygplanet, närmast i bild det två stora vattentankarna som totalt rymmer 5,7 kubikmeter vatten.
Den här bilden togs på Skavsta i maj året därpå. Samma CL-215 var tillbaka, men i bakgrunden ses ytterligare en vattenbombare.
Under sommaren 1996 hyrdes nämligen också denna turbinmotordrivna CL-415 och som till och med var försedd med både Räddningsverkets och Kustbevakningens emblém.
Även om utvärderingen av de två försöksperioderna var positiv, köptes som bekant aldrig någon vattenbombare till Sverige. Men nu är spekulationerna kring en eventuell anskaffning igång i media. Det återstår dock ännu att se om det blir något flygplanköp i framtiden. Kanske modellen med att hyra in förmågan under sommarperioden kan vara en lösning?
Bloggade även om brandsläckning från luften förra sommaren, då om en insats med flygvapnets HKP 10. Inlägget finns här.
Tipsar också om ett tv-inslag från SVT Sörmland som handlar om ”Skopan” 1995, samt en artikel i Södermanlands nyheter.
Det finns även ryska flygplan med samma funktion.
Problemet var väl att det var en Svensk normalsommar då så den enda riktigt stora brand som dom sattes in mot i var i Estland
Har man utvärderat pallettmodulerna som finns till Herkules? Hade hellre sett en ny Tp84 och några uppsättningar MAFFS-2 än en brandbekämpningskärra som lär stå outnyttjad stora delar av året.
Vad är det för fel på Nordiskt samarbete?
Eller kanske med länderna runt Östersjön?