I serien om flygplan som varit instruktionsobjekt på Zimmermanska skolan på Johannisberg, har turen kommit till en Sk 16A Harvard med nummer 16068. Licenstillverkad av det kanadensiska företaget Noorduyn i Montreal 1942 och använd som skolflygplan under Andra världskriget.
Efter att ha sålts som överskottsmateriel till Sverige 1946, kom det till Flygvapnet på sommaren 1947. Efter tjänst både på Ljungbyhed och i Uppsala, flögs det i många år vid F 8 i Barkarby, för att slutligen överföras till F 3 på Malmen. Det togs formellt ur tjänst i mars 1972 och blev ett instruktionsobjekt på skolan i Västerås.
När bilden togs på sommaren 1983 stod det undanställt utomhus och det är tveksamt om det fortfarande användes i utbildningen. Anledningen till att motorn är borta, är troligen att den ingick i ett parti som såldes till ett amerikanskt företag när Sk 16 togs ur tjänst 1972.
Under 1980-talet hade medvetenheten om värdet av att spara historiska flygplan ökat och denna Sk 16 överfördes senare till Flygvapenmuseum på Malmen. Många år senare hamnade flygplanet i Göteborg. Numera hör den hemma på Säve och är utsökt renoverat till flygande skick av ägaren Svante Kilén. Resultatet ses på bilden nedan, där Svante Kilén taxar flygplanet på Skå-Edeby i september 2011.
Flygplanet har ett färgschema som officiellt infördes 1964 och visar ett flygplan tillhörande F 9 på Säve. Just denna Sk 16 har visserligen aldrig tillhört flottiljen, men märkningen syftar symboliskt på flygplanets nuvarande hemmabas.
De senaste två åren har denna Sk 16 visats upp på de största flygdagarna i landet. Denna bild är från Västerås flygmuseums flygdag i maj 2013. Pilot vid detta tillfälle var Alf Ingesson-Thoor, med Olle Norén som rotetvåa i Janne Anderssons Texan kallad ”Snoopy”. Två av sex flygande Sk 16 i den svenska veteranflygflottan. Nu väntar vi med spänning på att snart få se ytterligare en i luften.
Kommentera