Om det just nu finns någon ubåt eller inte i Stockholms skärgård är inte lätt att veta. Avstår från att spekulera, men händelsen fick mig att leta rätt på några bilder på en klassisk ubåtsjägare, helikoptern HKP 4. Bilderna är tagna på hösten 1992 och försommaren 1993. Perioden för de stora och i media uppmärksammade ubåtsjakterna under 1980-talet var över, men förmågan att jaga under vattnet fanns kvar i ganska många år till.
Genom åren fanns det totalt 16 HKP 4 inom Marinflyget. Här ses ”Yngve 73” ur 13. Helikopterdivi-sionen i Kallinge, som startar från Berga-basen. Den levererades ursprungligen till Flygvapnet på 1960-talet och användes som flygräddningshelikopter. När marinens ubåtsjaktflyg förstärktes som en följd av de många ubåtsincidenterna, flyttades den över till Marinen och utrustades för ubåtsjakt. Vid fototillfället var den beväpnad med sjunkbomber, som kan ses hängda längs med flygkroppen.
Den här bilden är tagen från hydrofonoperatörens position inne i helikoptern, när hydrofonen firas ner mot vattnet.
”Yngve 64” ur 11. Helikopterdivisionen på Berga är fotograferad när den ”står på kabeln” över havet öster om Stockholms skärgård. Längst bak på rampen ses en radar som användes för ytspaning. Men det var då, Sveriges ubåtsjaktförmåga med välutrustade helikoptrar finns inte längre och ”Yngve 64” kan numrera beskådas i Flygvapenmuseum på Malmen.
För den som vill fördjupa sina kunskaper om HKP 4, rekommenderas vad försvarsbloggaren Skipper skrivit om den.