Hade nyligen ett ärende till Täby och passade samtidigt på att åka till Hägernäs för att se om det fanns några flygplan vid bryggan hos Täby sjöflygklubb. Hade tur, det fanns både flygplan på plats och grinden till bryggan var öppen. Mötte en klubbmedlem som besvarade min fråga om det var OK att fotografera med en härligt positiv attityd. Några av bilderna ses här, överst två Cessna 185 Skywagon med registreringarna SE-EXF respektive SE-LCO.
Ett flygplan med en registrering i E-serien indikerade för mig ett flygplan från 1960-talet. En snabbkoll på Transportstyrelsens webbplats bekräftade min gissning, flygplanet SE-EXF är byggt 1965 och kom till Sverige samma år.
SE-LCO är tillverkad 1968 och har varit registrerad i Sverige sedan början av 1997.
SE-LCZ är också en Cessna 185, tillverkad 1974. I Sverige har den funnits sedan sommaren 1997. För några år sedan genomfördes en omfattande renovering och flygplanet synes vara i toppskick.
Cessna U206 är lite större än Skywagon och har en motor på 285 hästkrafter. Benämnd som Super Skywagon tillverkades detta flygplan (SE-LVP) 1965 men kom till Sverige först för sju år sedan.
Rundar av med ett flygplan som var med i bloggen för knappt två månader sedan, fast då med hjulställ. Som nämndes i inlägget ”Tre flygplan på Skå” brukar denna Maule-5 Lunar Rocket mestadels flygas som ett sjöflygplan.
Jag var där och tog lite bilder häromdagen… Trevligt ställe.
Visst är det!