
Idag den 20 november för 75 år sedan satte sig Saabs provflygare Olle Hagermark i det lilla enmotoriga flygplanets vänstersits. Det hände vid Saabs flygfält i Linköping – det var dags för premiärflygning med det nya skol- och reseflygplanet Saab 91.
Därefter tillverkades totalt 323 exemplar innen produktionen upphörde 1966. Numera är Safir ett uppskattat veteranflygplan både i Sverige och utomlands.

Den första versionen 91A tillverkades i 48 exemplar, men av dessa återstår endast ett fåtal. Ett av dem ägs av Niclas Bååth och är sannolikt den äldsta flygande Safiren. Det finns en 91A i Argentina som kanske fortfarande är i flygande skick.
Det är Niclas Bååths Safir som ses på bilderna här. Flygplanet är det trettionde i tillverkningsserien och var leveransklar 1947. Flygplanet såldes till flygskolan RLS i Nederländerna, som flög den till 1960. Ny ägare blev då en privatperson i Belgien och där fanns flygplanet till 1986. Därpå kom Safiren i dansk ägo och baserades på Bornholm. Tre år senare fick det en svensk ägare i Åmål och fick tillbaka den ursprungliga registreringen från 1960, SE-BNN. Numera är flygplanet silvermålat för att efterlikna en av det svenska flygvapnets Tp 91.

Niclas gör en berömvärd insats som vårdar denna klenod och håller den flygande. Flygplanet är en viktig del av det rörliga svenska kulturarvet och svensk teknikhistoria.