Draken ”Adam 44” på en pinne

Bilden är tagen för några veckor sedan och visar en J 35F Draken som finns monterad på en pelare vid den nedläggningshotade flygplatsen i Västerås. Tittade i Svensk flyghistorisk förenings onlinedatabas som visar att flygplanet med nummer 35583 är tillverkat 1969 och i september samma år togs i tjänst vid F 10 i Ängelholm som ”Johan 03”. Någon gång på 1970-talet blev det överfört till F 1 i Västerås och märktes då om till ”Adam 44”.

Just detta flygplan användes under tio år och kasserades formellt i september 1979 med 1199 loggade flygtimmar. Av för mig okänd anledning blev flygplanet inte skrotat. Vet inte när det monterades upp på pelaren, förhoppningsvis kan någon av er läsare bidra med svaret.

Sökte i mitt bildarkiv och fann en bild av ”Adam 44” fotograferad under dess aktiva tid. Bilden är tagen i maj 1979 på F 18 i Tullinge.

4 kommentarer på “Draken ”Adam 44” på en pinne

Add yours

  1. Den monterades sista året jag gick på gymnasiet där, det borde vart 1998. Elever hjälpte till men planet stod nog vid museet innan tror jag.

  2. Verkar ha hamnat på påle 1997 om mn får tro denna text:

    Gate guards
    Västmanlands flygflottilj har en så kallade gate guardian. År 1997 placerades en J 35F-2 Draken (35583) som gate guard vid flottiljen. Flygplanet skänktes av Flygvapnet till flottiljens kamratförening och placerades som gate guardian på sin nuvarande plats den 1 september 1997 och invigdes den 11 september 1997. Flygplanet blev levererat 1969 till Skånska flygflottiljen och fick inledningsvis märkningen 10-03, men överfördes senare till Västmanlands flygflottilj och fick då märkningen 1-44. Den 21 september 1979 kasserades flygplanet och stod sedan magasinerat fram till att det skänktes till Västmanlands flygflottiljs kamratförening.

    https://wp-sv.wikideck.com/V%C3%A4stmanlands_flygflottilj

  3. Det var så att min far, Kjell, lyckades övertala flottiljchefen att gömma kärran så att flygvapenungdomarna kunde ha något att titta på när flottiljen var borta. När FMV kom förbi och skulle skriva av alla flygplanen så var den gömd i målarverkstaden med order från Björkholm att den skulle den vara ‘osynlig’.

Lämna ett svar till Peter Liander Avbryt svar

Blogg på WordPress.com.

Upp ↑