Mitt bloggande kretsar kring bilder av flygplan. Är intresserad av flyghistoria och därför handlar bloggen huvudsakligen om just flygplan från förr. Är flygintresserad sedan början av 1970-talet och har fotograferat flygplan nästan lika länge. Bilderna på bloggen kommer från min egen produktion, men bilder tagna av andra kan förekomma.
Bloggen har ingen professionell koppling till de företag där jag har varit anställd.
Vänligen respektera att lagen upp upphovsrätt gäller bilderna som publiceras här. Om inte annat anges, är Peter Liander upphovsman och har copyright på dem. Om du vill använda någon av bilderna, kontakta mig via e-mail på adress enligt principen förnamn_efternamn@hotmail.com
Peter Liander
Wow Peter… det här blir intressant! Kommer att kika in ofta, och göra vad jag kan för att sprida info om din blogg. Good Luck!!!
Att se en svart sida är ingen höjdare, för mig som är äldre är det ett helvete att läsa texten.Så farväl Peter.
JÄTTEFIN SIDA.JAG HAR SJÄLV EN HEMSIDA SOM BERÖR SAAB-FLYGET OCH BILARNA.
TITTA GÄRNA IN DÄR:www.saabkulla.se
Mvh Eva Virtoft-Kolbäck
Tjena Peter!
Kanonsida! Visste inte att F11 hade ett eget flottiljmuseum….. Måste ta farsan med mej och fara dit! Du råkar inte ha några bilder från F11 där han figurerar, har i stort sett inga bilder fråh hans aktiva tid….
Tack Owe!
Gör det!
Nix, tyvärr. Han jobbade på F 18 när jag lumpade på F 11.
Hejsan,
Vilken trevlig sida. Fina bilder som väcker starka minnen. Själv låg jag vid F5 i Ljungbyhed 1988-1990 och fick njuta av att flyga SK60 några gånger. Men även vara med om det jobbiga efterspelet när en kamrats far störtade in en SK 60 utanför Hästveda.
Idag såg jag tre stycken SK 60 som drog utmed hallandskusten (skälet till att jag hittade din fina blogg). Nu står det 10 på nosen istället för 5.
Fråga till dig som verkar ha koll. Ligger skolan nu i Ängelholm? Trodde den var nedlagd. De som passerade mig idag var 104/105 och 115 om du har någon information om dem. Fick kanonbilder på 105an, dock inte lika fina som dina.
Såg också att Owe Areschough kommenterade ovan, gjorde lumpen med en Areschoug på Ljungbyhed, hans far flög för Transwede, Caraveller. 🙂
Min farsa å andra sidan jobbade med bränsleinsprutningen till Draken och tidiga Viggen i Jönköping. Nog med samanträffande. Sköt om dig och fortsätt blogga
/Håkan
Ljus text,mörk bakgrund perfekt för mig äldre med flera fel på ögonen!
Hej Peter och alla andra.
Någon som känner till om det militära registreringsnumret kan ändras.
Jag har alltså ett luftintag (eller vad det kan heta) till en J35. Jag har hittat ett nummer på en plåt på insidan. Det står (bland annat) 35 173. Jag hittar inte det numret i något register. Kan numret möjligen ha ändrats i samband med versionsuppgradering. Någon som vet mer om det är registreringsnumret, om det finns nytt nummer och i så fall har någon historik om detta.
Georg
Hej Peter
Jag låg på F18 1968-1969 flög för första gången.
flygturen ägde rum i en SK16 med individ 84 märkt på fenan.
har bild på den om du är intresserad
Med vänlig hälsning Benny
Hej Benny,
Det vore kul att se. Kontaka mig gärna via e-mail på adress enligt principen förnamn_efternamn@hotmail.com
Mvh
Peter
Hej Peter
Mitt namn här johan wedenström och jag jobbar som reklamfotograf i Göteborg. mitt företag heter Steampipe produktion och har webbsida http://www.steampipe.se jag håller på med ett projekt för att kunna fotografera gamla flygplan i deras riktiga miljöer så som Biltemas mustang ? vet du hur jag kan få tag i någon som kan hjälpa mig med detta
mvh johan w
Hej Johan,
Biltemas Mustang och Spitfire har flyttat till Norge sedan någon månad tillbaka, vet inte om de kommer att fortsätta att flygas därifrån. Ett tips är ju kanske att kontakta Biltema för mer info… 😉
Mvh
Peter
Ok toppen tack men du vet ingen annaneller något event man kan kontakta
Mvh Johan
Flygfesten i Dala-Järna i augusti kanske kan vara något?