Några Viggen på F 15 i Söderhamn

72_549 3724

Har valt ut tre bilder av AJ 37 Viggen som tillhörde Hälsinge flygflottilj, F 15, i Söderhamn. Överst ses flygplan uppställda på första divisionens platta den 24 maj 1975. F 15 var den andra flottiljen som tog Viggen i tjänst, omskolningen inleddes 1974. Vid fototillfället var dessa flygplan nyligen levererade från Saab i Linköping.

72-549 3707

Flygplanet ”Olle 07” (#37007) bogseras in i en av hangarerna. Eftersom Viggen var för hög för att komma in i många av Flygvapnets hangarer kunde fenan vikas åt sidan.

72-549 3706

Bilden av flygplanet ”Olle 06” (#37006) är tagen i oktober 1978. Piloten har just klivit ombord och det är snart dags att starta motorn. Flygplanet är den sjätte serietillverkade Viggen och hade använts i drygt sex år. Det var därefter kvar vid Söderhamnsflottiljen till våren 1992, då det kasserades och hamnade vid Flygvapnets Halmstadskolor. F 15 kom att flyga Viggen fram till 1998, epoken avslutades eftersom flottiljen stod inför nedläggning.

3 kommentarer på “Några Viggen på F 15 i Söderhamn

Add yours

  1. Nyss fyllda 16 år var jag sommaren 1974 flygpojke på F 15. En av dagarna förekom en massa tissel tassel, och vi flygpojkar fick på nära håll se den första 37:an levereras till F 15. Kärran kördes snabbt in till plattan längst i norr har jag för mig, och omringades blixtsnabbt av ett gäng ditbogserade 32:or. Hemligt värre var det.

  2. Peter, nu träffade du mitt i prick… under min alltför korta FV-karriär hann jag flyga tre olika AJ 37, och alla tre finns med här (Olle 06, -07 och -24). Tack för denna nostalgitripp… kul att se dom igen 😉

  3. Jag gjorde min militärtjänst som Flyg- o. vapenmekaniker på F15 under 1978 (det är inte jag på bilden). Jag har klargjort och beväpnat dessa flygplan åtskilliga gånger. Nedvikning av fenorna var ren rutin för oss på den tiden. Bogföraren bogserade därefter in planen baklänges i 1:a kompaniets hangar. Det var trixigt att ställa Viggenplanen längst in på sidorna. Så vi var fem man som gjorde det manuellt. Planen vägde 11 800 kg otankade. Vi tog emot planen när de hade landat och vinkade in dessa på uppställningsplatserna utanför hangaren och såg till att flygförarna hade säkrat raketsstolen. Därefter hängde vi på en stege när flygföraren hade kuperat motorn och klättrade upp för att bistå. Planen tankades under tiden som vi öppnade serviceluckorna på planen och anslöt Braggarna (beredskapsaggregaten). Diverse gaser fylldes på och vi gjorde en visuell snabbkoll av flygplanens utsida och bromsarna. Jag hade också ynnesten att vid ett tillfälle, i samband med en rutinservice, få hjälpa till med att montera ur Rm8-motorn ur ett av planen. Vid ett annat tillfälle så fick jag tvätta ett plan på egen hand. Det överträffar alla gånger som jag har tvättat mina bilar : ). Det ingick i vår tjänstgöring att serva raketstolarna vid bestämda tillfällen. Jag upptäckte ett fel vid ett av dessa tillfällen.

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.

Upp ↑