Viggens födelsedag

Idag fyller Saab 37 Viggen 56 år, den första flygningen med prototypen nummer 37-1 genomfördes den 8 februari 1967 med Saabs provflygare Erik Dahlström som pilot.

Tar årsdagen som ursäkt för att publicera några Viggen-bilder från förr. Letade i mitt bildarkiv och fann en bild av den 37:e serietillverkade 37:an, nummer 37037. Bilden togs när flygplanet är uppställt i början av bana 11 på F 7 i Såtenäs i samband med en stor flygdag som hölls den sista augusti 1975.

F 7 var den första flygflottiljen som tog AJ Viggen i tjänst och hade vid fototillfället tre divisioner, men om jag minns rätt lades den tredje divisionen – Gustav Gul – ner vid det kommande årsskiftet.

Flygplanet ”Gustav 37” hade vid fototillfället varit i tjänst sedan nästan två år tillbaka. Under 1977 hade övergången från Lansen till Viggen påbörjats vid F 6 i Karlsborg och just den här Viggen var bland dem som tillfördes F 6 och blev där omdöpt till ”Filip 37”. Flygplanet användes till den 1 juni 1982, då allvarliga motorproblem under en flygning tvingade piloten löjtnant Thomas Dellham att skjuta ut sig och flygplanet slog i marken nordväst om Nynäshamn.

För att fortsätta på temat 56-årsdag med sifferkoppling, så hittade jag denna bild av Viggen nummer 37056 ur F 15 i Söderhamn med anropssignalen ”Olle 16”. Bilden är tagen på F 16 i Uppsala i april 1982 när piloten Jan Lindberg snart ska taxa ut till startbanan. Beväpningen utgörs av två sjömålsrobotar av typ Rb 04.

Hälsinge-flottiljen började flyga Viggen under 1974 och hade två divisioner. Den sista Viggen-flygningen vid F 15 skedde på sommaren 1998 inför nedläggningen av flottiljen.

Flygplanet nylevererades som ”Gustav 56” till F 7 i juni 1974 och hamnade senare hos Hälsinge-flottiljen och fick följdriktigt en ny anropssignal. Den här Viggen är en av relativt många som är bevarade och finns utställd i F 15 Flygmuseum i Söderhamn.

Mera om Viggen i Söderhamn finns i ett tidigare blogginlägg, klicka här för att se det.

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.

Upp ↑