Två Saabar på Bunge

5A29141

I det privata flygmuseet vid det tidigare krigsflygfältet i Bunge på Gotland kan man se både Draken och Lansen. På bilden står en J 35J Draken framför den historiska hangaren. Det har registreringsnummer 35624 och är ett av cirka 30 Draken som finns bevarade i Sverige. Flygplanet tillhörde under många år F 10 i Ängelholm med anropssignalen ”Johan 28”, och flottiljen blev den sista att flyga Draken innan typen togs ur tjänst 1998.

72-549 A28

Här ses samma flygplan fotograferat i en liknande vinkel när det taxas på F 18 i Tullinge i maj 1979. De var då en J 35F, märkt som ”Adam 28” och tillhörande F 1 i Västerås där det flögs av flottiljens andra division ”Adam blå”. Flygplanet hade då varit i bruk i sju år.

72-549 C32

Bunge-museets Lansen är en J 32D med anropet ”Cesar 32”. Det är ursprungligen byggt som en J 32B, d v s jaktversionen som hade avsevärt bättre motorprestanda an föregångaren A 32A. Jaktversionen var också det första svenskbyggda så kallade allvädersjaktplanet, med vilket menades att det kunde operera i även under under mörker och i dåligt väder. Det var möjligt genom att det försetts med radar innanför noskonen som användes för att lokalisera flygande mål.

Museiexemplaret har registreringsnummer 32548 och nylevererades till F 1 i Västerås den 12 juni 1959 och blev formellt godkänd den 1 juli. När Draken kom till Västerås-flottiljen i mitten av 1960-talet överfördes flygplanet till F 4 på Frösön innan det i början av 1970-talet byggdes om till ett målflygplan och fick beteckningen J 32D. Det placerades vid Målflygdivisionen på F 3 Malmen.

72-549 C3278majnyDen här bilden är tagen i maj 1978 och visar när ”Cesar 32” kör in till en uppställningsplats på F 11 i Nyköping efter ett målflygpass. Efter att Nyköpingsflottiljens tredje division ”Sigurd Gul” lagts ner 1976, hände det att Målflygdivisionen i perioder baserade några J 32D från F 11. I kapseln som ses under vänstervingen fanns bogseringsvajern som var kopplad till skjutmålet.

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.

Upp ↑