Helikopter-krasch på Odenplan

Rubriken är dramatisk och det var händelsen på sätt och vis också, fast allt var dessbättre bara dramatiserat. Det handlar nämligen om inspelningen av några sekvenser i den välkände regissören Bo Widerbergs film Mannen på taket, där en polishelikopter efter beskjutning kraschade mitt i en folksamling på Odenplan i Stockholm. Filmningen skedde på långfredagen 1976, den 15 april. Regissörens önskan om att det skulle vara mycket folk på Odenplan under inspelningen blev uppfylld, det var riktigt trångt på Odenplan under flera timmar den dagen när tusentals människor gjorde sitt bästa för att se så bra som möjligt.

För min del ville jag fotografera förloppet från taket över nedgången till tunnelbanan. En stege var rest mot takets kant och jag fick tillåtelse att klättra upp. Halvvägs upp blev jag stoppad. Nya diskussioner en stund senare gjorde att jag till sist fick komma upp. Tog snabbt några bilder och tur var väl det, för nu tyckte polisen att det var för mycket folk uppe på betongtaket. För min del kunde det kvitta, jag hade ju trots allt hunnit ta de bilder som behövdes.

Hela dagen blev mest en massa tid av väntan på att något skulle hända, det tar tid att spela in film. Hur allt var upplagt förklaras av filmens producent Pelle Berglund i detta inslag.

Helikoptern som användes var vraket av en riktig Bell 206 Jet Ranger som målats upp i den svenska Polisens färger och försetts med registreringen SE-HPI. Efter att filmningarna på Odenplan var klara på eftermiddagen, lastades vraket på en trailer och parkerades på Norrtullsgatan.

Kommer ihåg att jag såg en identitestskylt i helikoptervraket och att det där angavs en norsk civil registrering. Minns däremot inte vilken, men det skulle kunna ha varit LN-ORI. Fann nämligen några bilder av en skadad Jet Ranger som jag fotograferat på Bromma 1974. Lite sökande på nätet gav att en helikopter med registreringen LN-ORI havererade i september 1974. Vem vet, det kanske var den som användes i filmen?

5 kommentarer på “Helikopter-krasch på Odenplan

Add yours

  1. Av samtlige norske JetRangers finner jeg bare to mulige til Odenplan: -ORI og -OQS, som havarerte på Svalbard allerede mai 72. Siden jeg har info om at -ORI havnet i sjø (saltvann) og at den ble berget ( slept til land med båt); er -ORI opplagt mest sannsynlig.Kan du angi fargene til -ORI?

  2. Minns tyvärr inte vilka färger det var på LN-ORI när jag såg den på Bromma. Men det är ju högst troligt att det var detta Jet Ranger-vrak som användes vid filminspelningen.
    /Lia

    1. Kan nå svare på mitt eget spørsmål: Farger på-ORI ved havariet var gul ( midten) og mørk brune striper oppe og nede.Disse farger var jo på et antall av Ostermans JetRanger denne tidsperiod.

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.

Upp ↑