Lansen brinner på Skavsta

K22 72-549 d

Det är på hösten 1978 i närheten av bana 34 på F 11 i Nyköping och en räddningsövning har just inletts. Några av de värnpliktiga brandmännen ska övas i att rädda en besättningsman ur en brinnande Lansen.

K22 72-549 c

Branden åstadkoms genom att två bränsleledningar drogs fram till flygplanet och in genom luftintagen, spillbränsle pumpades in och antändes.

K22 72-549 e

Elden flammade hastigt upp, räddningsstyrkan anlände, ryckte fram och släckte snabbt.

K22 72-549 a

Så fort elden var släckt tog sig två räddningsmän upp till kabinen, öppnade huven och lyfte med ansträngning ur en docka ur baksitsen. Minns att hela förloppet gick snabbt – vilket naturligtvis var meningen. Grabbarna löste sin uppgift bra!

K22 72-549B

Flygplanet ”Kalle 22” som användes under övningen var en kasserad S 32C, spaningsversionen av Lansen, med registreringsnummer 32922. En titt i Sven Stridsbergs bok Lansen visar att flygplanet tillverkades 1958, levererades till F 11 i Nyköping den 12 november och tilldelades den första divisionen, Kalle Röd. På fenan målades ett rött M, som ersattes i början av 1960-talet med nummer 22.

Innan ”Kalle 22” blev brandövningsobjekt hade flygplanet flugits under totalt 2360 timmar. Ett stort antal av flygpassen kan antas ha skett över Östersjön, under både övade såväl som skarpa spaningsinsatser mot många av de örlogsfartyg som då var vanligt förekommande på Östersjön.

K22 72-549 f

På denna bild från september 1976 är ”Kalle 22” på väg att taxa ut från femte divisionens platta, knappt ett år innan flygplanet togs ur tjänst. Kalenderbitaren ”Otto” uppger att den sista flygningen med ”Kalle 22” gjordes den 11 augusti 1977. Det blev alltså nästan 19 års tjänst för denna S 32C som taktisk spanare under det Kalla kriget. En av 44 spanings-Lansen som flögs av de två F 11-divisionerna Kalle Röd och Kalle Svart.

Detta inlägg är en redigerad version som ursprungligen publicerades 2011 på Fredrik Lagerqvists blogg:
https://lae.blogg.se/2011/may/raddningsovning-pa-skavsta-1978.html

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.

Upp ↑