Glädjande nyhet – Flygvapenmuseums DC-3 rustas upp

72-549 FVMdc3a

Det flesta flygmuseer världen över har gemensamt att de lider av ständig brist på hangarutrymme och Flygvapenmuseum på Malmen är inget undantag. Det sliter naturligtvis hårt på museiföremålen som tvinga förvaras utomhus, vilket ibland i ett flyghistoriskt perspektiv kan få beklagliga konsekvenser. Ett exempel är museiledningens val för några år sedan att skrota den första Viggen, som skadats av att ha stått utomhus under flera decennier.

På bilden ovan ses Flygvapenmuseums Tp 79 (DC-3) och Tp 52 Canberra, två flygplan som stått ute sedan 1981 respektive 1974, vilket som synes har satt sina spår. Men nu är det ändring på gång. Igårupptäckte jag nämligen på en blogg publicerad av Flygvapenmuseum att Tp 79:an ska rustas upp. En glädjande nyhet som presenteras av Torsten Nilsson, chef för museets samlingsenhet. Läs gärna hans inlägg genom att klicka på denna länk. Där framgår även att Flygvapenmuseum söker frivilliga som vill hjälpa till att återställa flygplanet till fint utställningsskick.

72-549 C77 b

Den här bilden visar samma Tp 79, fotograferad på Bromma i februari 1974. Flygplanet flögs då av transportflygdivisionen på F 3 och hade Malmen som hemmabas. Denna Tp 79, nummer 79007, blev senare den första att tas ur tjänst när avvecklingen av typen påbörjades. Den sista flygningen med den gjordes i oktober 1981.

Kul om flygplanet kan återfå delar av detta utseende, med orange färgfält på kroppen och vingarna – men gärna med flottiljsiffra 8 i stället för 3 och S.t Erik-emblem på nosen. Flygplanet tillhörde nämligen under större delen av tiden i Flygvapnet just F 8 på Barkarby.

72-549 k08

I sammanhanget kan nämnas att även den Tp 83 Pembroke som förvarats utomhus sedan 1976, började renoveras under 2014. Flygplanet var trots alla år under bar himmel i förhållandevis gott skick. Även här har merparten av arbetet utförts av frivilliga, under ledning av museets flygtekniker Per Björkqvist.

En kommentar på “Glädjande nyhet – Flygvapenmuseums DC-3 rustas upp

Add yours

  1. Jättebra — men om vi en gång i tiden kunde samla in pengar till nya flygplan så kan vi väl samla in till gamla flygplan också!

    Kan man från museets sida ha en riktad insamling (med angivet mål) som fonderas för att bygga! Initialt förvaringsplatser som sedan kan göras om till utställningsplatser!

    Intresset för flyghistoria är stort i landet – och världen i övrigt. Man renoverar gamla flygplan till flygbart skick trots kostnaderna. Museets J 22 till exempel!

    Om det finns planer på vidare utbyggnad så kan ju en sådan fond göra att man kan förskottera byggandet och också öka trycket på rikspolitikerna. (Som med vissa förbifarter som förskotteras av kommunerna).

    Beridna högvaktens hästar finansieras av medlemmar — ca 2,5 miljoner kronor per år och antalet medlemmar ökar hela tiden

    Fundera ….

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.

Upp ↑