”Sigurd 16” – spanings-Draken på F11 museum

Sigurd 16 blogg 1

Hos F11 Museum på Skavsta utanför Nyköping finns denna S 35E, spaningsversionen av Draken. En version som saknade radar och beväpning, men i stället hade utrustats med sju fast monterade flygspaningskameror. Fem placerades i nospartiet och två i vingarna. Det fanns även möjlighet att ta bilder i mörker med en specialutrustad kapsel som kunde monteras på den vänstra lastbalken under flygkroppen. Unikt för S 35E var också att den kunde bära fyra fällbara extratankar, två under kroppen och en under vardera yttervinge. Den konfigurationen blev inte möjlig på någon annan svensk Draken-version förrän J-versionen introducerades under slutet av 1980-talet.

Museiexemplaret ”Sigurd 16” tillverkades under 1965 och leveransgodkändes i januari året därpå, med registreringsnumret 35916. Det ingick i den tillverkningsserie om 30 flygplan som, utöver prototypen, byggdes i E-versionen redan från början. Totalt gjordes 60 exemplar av E-versionen, men 29 av dem var ursprungligen byggda som jaktversionen J 35D. De ersatte spaningsversionen av Tunnan, S 29C, på två divisioner vid F 11 i Nyköping och en division vid F 21 i Luleå och var i operativ tjänst till sommaren 1979.

S35E 35916 S16 7805 a sv Peter Liander 549

Letade i bildarkivet för att se om jag hade fotograferat ”Sigurd 16” under sin aktiva tid. Fann bland annat dessa två bilder. Den svartvita bilden är tagen på våren 1978 när flygplanet bogseras till flottiljens flygverkstad. Då flögs ”Sigurd 16” av den enda kvarvarande Draken-divisionen på F 11, kallad Sigurd Blå.

72-549 S16 Liander

Den sista flygningen med ”Sigurd 16” gjordes den 20 juni 1979, med fältflygaren Ulf Alderlöf som pilot. På bilden taxas flygplanet på väg mot bana 27 på F 11, för att ingå i en formationsflygning som markerade slutet på förbandstjänsten för S 35E och flygverksamheten på F 11. Flottiljen lades ner helt på sommaren 1980.

”Otto” i Strängnäs uppger att den totala gångtiden för ”Sigurd 16”  blev registrerad till exakt 1555,97 flygtimmar – inga avrundningar där inte.

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.

Upp ↑