Från staketet på Bromma

Mitt intresse för att fotografera flygplan började på våren 1972, dvs för 40 år sedan. Bodde då i Solna och började att cykla till Bromma flygplats ibland, med en liten kamera som hette Kodak Instamatic 100 i jackfickan.

Det var flygplan från Flygvapnet som jag hoppades mest på att få se, något av deras transportflygplan var ofta på Bromma. Till vänster ses en Tp 83 Pembroke, ”Helge 83”, som tillhörde F 8 på Barkarby. Svensk Flygtjänsts flygplan lockade också, de hade både Douglas Skyraider och Gloster Meteor baserade i en trähangar intill K-grinden. De hade två Meteor i tjänst och SE-DCC som ses på bilden nedan stod vid detta tillfälle alldeles intill den öppna grinden och därmed bra till för att bli fotograferad. Instamatic-bilderna blev inte mycket att ha, skärpan lämnar en hel del att önska och eftersom dessa två bilder dessutom är delförstorade från negativen, så ska de helst inte visas i större storlek än så här. 

Min fotointresserade pappa uppmuntrade mitt nyvaknade fotointresse genom att låna mig sin ”andrakamera”. Det var en Agfa Contina med genomsiktsökare, utbytbara objektiv med manuell fokusering och inbyggd exponeringsmätare. Filmen var det vanliga 135-formatet. Med Agfa-kameran blev bilderna i alla fall tekniskt bättre och det gjorde för mig en avsevärd skillnad.

Bilden överst i detta inlägg är tagen en kväll i maj 1972 och föreställer en av Flygvapnets Tp 79, eller DC- 3 som de flesta av oss kallar denna flygplanstyp. Filmen som användes var Kodak Tri-X. Flygplanet på bilden är nummer 79005, som hade radioanropet ”Gustav 75” och var en av fyra Tp 79 som då tillhörde F 7 i Såtenäs. Flygplanet kom att vara i tjänst i knappt två och ett halvt år till efter fototillfället. Det förstördes vid ett landningshaveri på F 11 i Nyköping på hösten 1974.

Bilden av denna Tp 79 (nummer 79006) är tagen en juni-kväll 1972. Det var bättre ljusförhållanden vid detta tillfälle och jämfört med den silvergråmålade ”Gustav 75”, så reflekteras ljuset betydligt bättre på detta omålade flygplan. Det är ingen favoritbild precis, staketet skymmer flygplanet alldeles för mycket. Väljer ändå att publicera bilden, eftersom den visar en del av förutsättningarna för att kunna fotografera flygplan på Bromma. Vägräcket framför staketet var nämligen utmärkt att stå på för att kunna få fri sikt med kameran över staketet. Med detta i åtanke brukar jag säga att min karriär inom flygets värld började som just ”staketklängare” på Bromma. Har också förstått att jag inte är särskilt ensam om det.

Det kan nämnas att 79006 fortfarande är luftvärdig, numera känd som ”Daisy” och tillhörande Flygande veteraner och baserad på Bromma.

Med denna ”från-staketet-bild” av  Tp 79 ”Helge 77” (nummer 79007) från F 8, har hälften av Flygvapnets dåvarande Tp 79-flotta kommit med i detta inlägg. Inne i Linjeflygs hangar skymtar en Convair Metropolitan. Just denna Tp 79 finns också bevarad, den ingår i Flygvapenmuseums samlingar på Malmen. Kom just på att Meteoren SE-DCC också finns bevarad, hos Svedinos Bil & Flygmuseum i Ugglarp.

2 kommentarer på “Från staketet på Bromma

Add yours

  1. Kul att se dessa plan från tiden då det begav sig! Är själv född året innan dessa bilder togs men farsan tog med mig till Bromma många gånger därefter. Kan nog säga att mitt flygintresse startade mycket av samma anledning.

  2. Hej Får jag använda den översta bilden i bloggen till min uppsats om Paul hedqvist som ritade Flygplatsen samt hangarerna? Vänligen Åsa

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.

Upp ↑